Wij Nederlanders hebben iets met water

Unie van Waterschappen

Hoe we de waterschapsverkiezingen weer relevant maken

Elke vier jaar zijn er waterschapsverkiezingen. Alleen weten weinig Nederlanders wat de waterschappen precies doen, laat staan wat ze moeten stemmen. Maar we hebben wél allemaal iets met water: of je nou dagelijks de wc doorspoelt, al jaren aan het water woont of wekelijks door de miezer fietst. Om zoveel mogelijk mensen te laten stemmen, maakten we een campagne die de waterschapsverkiezingen weer relevant maakt. Door in te spelen op die unieke band met water, en die te koppelen aan de belangrijke verkiezingsthema’s waarover wat te kiezen valt.

Wij Nederlanders hebben iets met water

Unie van Waterschappen

Hoe we de waterschapsverkiezingen weer relevant maken

Elke vier jaar zijn er waterschapsverkiezingen. Alleen weten weinig Nederlanders wat de waterschappen precies doen, laat staan wat ze moeten stemmen. Maar we hebben wél allemaal iets met water: of je nou dagelijks de wc doorspoelt, al jaren aan het water woont of wekelijks door de miezer fietst. Om zoveel mogelijk mensen te laten stemmen, maakten we een campagne die de waterschapsverkiezingen weer relevant maakt. Door in te spelen op die unieke band met water, en die te koppelen aan de belangrijke verkiezingsthema’s waarover wat te kiezen valt.

Wat valt er dan te kiezen?

Op woensdag 20 maart 2019 ‘mogen we weer!’ Dan zijn namelijk de waterschapsverkiezingen. De Unie van Waterschappen vroeg ons een landelijke verkiezingscampagne te ontwikkelen, waar de 21 regionale waterschappen op kunnen aanhaken. Zodat ze samen zoveel mogelijk mensen naar de stembus krijgen. Best een uitdaging, want veel Nederlanders weten niet wat de waterschappen doen, of waar partijen inhoudelijk op verschillen. We moeten het werk van de waterschappen dus interessant én relevant maken. En stemmers duidelijk vertellen wat er te kiezen valt. Want de waterschappen gaan over veel meer dan stevige dijken en droge voeten.

Van waterband naar verkiezingsthema’s

Iedereen in Nederlander heeft wel iets met water. Het is overal om ons heen: in sloten, kanalen en rivieren. We hebben water nodig om te douchen, af te wassen, door te spoelen. Maar ook om bomen te laten groeien en oogsten te laten slagen. In de campagne gebruiken we opvallende, herkenbare watertypes om Nederlanders aan te spreken op hun band met water, zoals miezerfietsers, waterwoners, visfanaten, stormtrotseerders en plezierdobberaars. Daarna verleiden we mensen om in de inhoud te duiken: welke verkiezingsthema’s spelen er eigenlijk in mijn buurt, en welke partij vertegenwoordigt mijn standpunten?

Zoveel mogelijk mensen naar de stembus

Met een frisse, positieve campagne trekken we op 20 maart zoveel mogelijk mensen naar de stembus: Hallo: we mogen weer! Met deze campagne bundelen de waterschappen hun krachten, en vergroten ze gezamenlijk hun herkenbaarheid en zichtbaarheid in het land. Omdat er in elke regio andere thema’s spelen, biedt het concept ruimte voor lokale invulling: waterschappen voeren hun eigen campagnes binnen hetzelfde oeverkoepelende campagneconcept. De campagne werd op 18 februari gelanceerd met een landelijke website, een pr- en influencercampagne, en een social campagne, inclusief campagnevideo en fotografie. Regionaal zetten waterschappen verschillende middelen in, van regionale tv en radio tot social posts.

Top