Vandaag maken we het schoon.
Wat doen we morgen met water?

Wetterskip Fryslân

‘En wat doen we morgen met water?’ Op 18 maart 2015 mochten de kiezers het zeggen. GH+O ontwikkelde een prikkelende campagne waarmee we stemgerechtigden in Fryslân en het Groninger Westerkwartier opriepen om te stemmen voor het algemeen bestuur van Wetterskip Fryslân.

Vandaag maken we het schoon.
Wat doen we morgen met water?

Wetterskip Fryslân

‘En wat doen we morgen met water?’ Op 18 maart 2015 mochten de kiezers het zeggen. GH+O ontwikkelde een prikkelende campagne waarmee we stemgerechtigden in Fryslân en het Groninger Westerkwartier opriepen om te stemmen voor het algemeen bestuur van Wetterskip Fryslân.

Hoogste opkomstpercentage

Het uitgangspunt van de campagne: mensen gaan pas stemmen als ze weten waarover ze stemmen, het gevoel hebben dat het ook over hén gaat en ervan overtuigd zijn dat hun stem een verschil maakt. Dus riep de campagne voor de Wetterskipsverkiezingen 2015 niet alleen op om te stemmen, maar werd ook verteld wat Wetterskip Fryslân nou eigenlijk doet. Zo eenvoudig en concreet mogelijk. Deze ‘dubbele boodschap’ was verpakt in een concept dat draaide om ‘vandaag’ en ‘morgen’. ‘Vandaag maken we het schoon / houden we het op peil / houden we het tegen. En wat doen we morgen met water?’ Deze insteek, gecombineerd met een uitgebreide en uitgebalanceerde middelenmix had effect: het opkomstpercentage van 50,15 % was de hoogste van alle waterschappen.

Valentijnsactie

Spring jij vandaag met mij in het diepe?

De campagne begon met een guerrilla-actie op Valentijnsdag. In het centrum van Leeuwarden sprongen liefdeskoppels met elkaar in het diepe. Ze konden zich laten fotograferen in een onderwateromgeving. Alle foto’s werden geplaatst in een album op de Facebookpagina van Wetterskip Fryslân. Het duo dat de meeste likes wist te verzamelen voor hun foto, won een hottub voor een week.

Ook werden op straat Valentijnskaarten uitgedeeld met de tekst ‘Spring jij vandaag met mij in het diepe?’ De foto’s kregen honderden likes en de Wetterskip-Facebookpagina kreeg er in een paar dagen tijd tientallen volgers bij. Een succesvol voorproefje op de campagne!

Van drijvende letters tot rijdende busjes

Naast posters, advertenties, een verkiezingskrant en radio- en tv-spots, speelden eigen locaties en eigen mensen een belangrijke rol in de campagne. We plaatsten grote borden op relevante zichtlocaties. ‘Vandaag houden we het tegen’ op dijken, ‘Vandaag houden we het op peil’ bij gemalen en ‘Vandaag maken we het schoon’ bij rioolwaterzuiveringsinstallaties. In de vijver van het hoofdkantoor dreef de campagneslogan ‘En wat doen we morgen met water?’ Bedrijfsbusjes waren rondom bestickerd en medewerkers van Wetterskip Fryslân deelden op social media wat zij ‘vandaag met water doen’.
En morgen? Dan is dit concept nog steeds houdbaar en bruikbaar om Wetterskip Fryslân te profileren als toegankelijke, ambitieuze en innovatieve organisatie.

Top