Hoe we Nederland positioneren als nummer 1 startup land in Europa

Holland Branding

Wat hebben serial entrepreneurs, unicorns en exits gemeen? Het zijn allemaal termen uit de startup scene. Nederland is hard op weg op het nummer 1 startup land in Europa te worden. Om de positionering van onze startup scene te versterken, voeren we campagne waarin we de Nederlandse mentaliteit introduceren als dé startup-mentaliteit: Discover the Dutch Spirit!

Hoe we Nederland positioneren als nummer 1 startup land in Europa

Holland Branding

Wat hebben serial entrepreneurs, unicorns en exits gemeen? Het zijn allemaal termen uit de startup scene. Nederland is hard op weg op het nummer 1 startup land in Europa te worden. Om de positionering van onze startup scene te versterken, voeren we campagne waarin we de Nederlandse mentaliteit introduceren als dé startup-mentaliteit: Discover the Dutch Spirit!

Wat onderscheidt ons van andere startup hubs?

De Nederlandse startup scene heeft de afgelopen jaren een enorme groei doorgemaakt. Nederland is inmiddels het nummer 3 startup ecosysteem in Europa. En we hebben de tweede meest innovatieve economie ter wereld! Het ministerie van EZK, BZ en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) zochten daarom een campagne om de positionering van de Nederlandse startup sector te versterken. Er zijn een heleboel redenen te noemen waarom het Nederlandse startup ecosysteem zo uniek en interessant is (handelsgeest, directe toon, spreken vloeiend Engels, top kennisinstellingen, compact land). Maar eigenlijk komt het neer op 1 belangrijk onderdeel: onze unieke Nederlandse mentaliteit.

Dutch Spirit: Nederlandse startup-mentaliteit

Om erachter te komen wat onze startup sector zo uniek maakt, zijn we de wereld ingedoken van startups, scale-ups, incubators, unicorns en exits. Zo hebben we verschillende tech hubs bezocht en innovatie-connaisseurs geïnterviewd. Op basis van deze input ontwikkelden we een creatief concept, gebaseerd op het idee dat de Nederlandse mentaliteit bij uitstek een startup mentaliteit is. Deze Dutch Spirit is onderverdeeld in vijf elementen, die we tot leven brengen op beurzen, events en online. Niet door te vertellen wie we zijn, maar dat te laten zien. En vooral ook ondernemers, start-ups en talent zélf aan het woord te laten.

Campagnevoeren voor en door startups

Inmiddels zijn de eerste middelen gemaakt. Zo ontwikkelden we verschillende beursactivaties en maakten we social content. Daarnaast hebben we een online magazine gemaakt in samenwerking met een Nederlandse startup: Instant Magazine. Verder werken we aan een geïntegreerde online campagne, waarmee onze Dutch Spirit op een relevante manier aan de wereld kunnen presenteren. Stay tuned.

Top