Het gevangenismuseum. Laat je vrij.

Het Gevangenismuseum

In het gevangenismuseum worden verhalen verteld over de gevolgen van normafwijkend gedrag. Verhalen die je anders naar vrijheid laten kijken. Die nieuwsgierigheid aanwakkeren. Het museum daagt iedereen uit een mening te vormen en geven daar letterlijk iedereen de ruimte voor. In en om het museum én op de nieuwe website die GH+O ontwikkelde. Hier ontdek je de verhalen over verpaupering. Over normafwijkend gedrag. Over misdaad en straf. Hier sluiten we je niet op, maar laten we je vrij. Vrij om te ontdekken wat jij vindt.

Het gevangenismuseum. Laat je vrij.

Het Gevangenismuseum

In het gevangenismuseum worden verhalen verteld over de gevolgen van normafwijkend gedrag. Verhalen die je anders naar vrijheid laten kijken. Die nieuwsgierigheid aanwakkeren. Het museum daagt iedereen uit een mening te vormen en geven daar letterlijk iedereen de ruimte voor. In en om het museum én op de nieuwe website die GH+O ontwikkelde. Hier ontdek je de verhalen over verpaupering. Over normafwijkend gedrag. Over misdaad en straf. Hier sluiten we je niet op, maar laten we je vrij. Vrij om te ontdekken wat jij vindt.

Een nieuwe jas voor het museum

Een museum waar iedereen naar binnen wil. Die je uitdaagt een mening te vormen en waar je alles leert over detentie, toen én nu. GH+O schreef het merkverhaal van het museum en scherpte de huisstijl aan. We maakten een folder en een nieuwe website.

Een folder die je (ogen) opent

De vraag paste ons als een jas. De nieuwe huisstijl mocht een beetje schuren en uitdagen. De pay-off ‘laat je vrij’ in combinatie met de museumnaam is meteen pakkend. Maakt nieuwsgierig. Vrijlaten? Uit een gevangenis? Het museum zoekt ook juist dat niet conventionele op. Het kleurenpalet kreeg als hoofdkleur ‘vrijheidsoranje’ – herkenbaar maar frisser oranje dan het was – samen met emaille-groen, jute-beige, denim-blauw, moddergrijs, friswit en pikzwart. Belangrijke waarden voor de nieuwe huisstijl? Open, vrolijk, onbevooroordeeld, uitdagend, luchtig en tegelijkertijd stevig.

Minder tralies. Meer huisstijl.

Het gevangenismuseum had een logo bestaande uit tralies, waarvan eentje de vrijheid opzocht. Wij maakten het oude logo luchtiger en steviger juist door tralies weg te halen. En introduceerden een nieuw font dat rond en vriendelijk was, maar wel stevig staat!

Toen het nieuwe logo nog niet was gelanceerd, hebben we toch een ontwerp gemaakt in nieuwe stijl maar met het oude logo. Zes dunnere tralies in plaats van de vier stevige nu. Het was een uitnodiging – uiteraard een vrijkaart – om bij de opening van de nieuwe expositie aanwezig te zijn. We maakten een bijzonder exemplaar bestaande uit drie vellen: een vel HVO, een veel transparant en een bijzondee romatico.

Top