Hoe we jongeren lieten inzien dat je sexy berichten niet zomaar moet delen

Free a Girl, Fier, Help Wanted

Jongeren delen tegenwoordig álles online: van grappige kattenfilmpjes en party pics, tot een foto van wat er die dag op hun bord ligt. Maar ze sturen en delen ook steeds vaker seksueel geladen berichten. Zonder dat de persoon in kwestie daar toestemming voor heeft gegeven. Met de teasende social campagne Hou het lekker voor jezelf lieten we jongeren zien dat sexting niet altijd ok is.

Hoe we jongeren lieten inzien dat je sexy berichten niet zomaar moet delen

Free a Girl, Fier, Help Wanted

Jongeren delen tegenwoordig álles online: van grappige kattenfilmpjes en party pics, tot een foto van wat er die dag op hun bord ligt. Maar ze sturen en delen ook steeds vaker seksueel geladen berichten. Zonder dat de persoon in kwestie daar toestemming voor heeft gegeven. Met de teasende social campagne Hou het lekker voor jezelf lieten we jongeren zien dat sexting niet altijd ok is.

Inspelen op de belevingswereld van jongeren

Steeds meer jongeren delen seksueel geladen berichten. Logisch, sexting is leuk en spannend! Totdat iemand de beelden doorstuurt. Want dat kan iemands leven verwoesten. Fier, Free a Girl en Help Wanted komen dagelijks op voor slachtoffers van seksueel overschrijdend gedrag. En wilden een campagne om jongeren bewust te maken van het feit dat seksueel geladen berichten, foto’s en video’s zomaar doorsturen, niet oké is. De campagne moest naadloos aansluiten bij de belevingswereld van jongeren. Dus geen belerende of autoritaire toon, en afzenders gebruiken die jongeren kennen en aanspreken.

Social campagne met een knipoog

We ontwikkelden een teasende social campagne met een eigenzinnige boodschap: Hou het lekker voor jezelf! In de campagne was een grote rol weggelegd voor een prikkelende campagnefilm, gemaakt voor en door jongeren. We werkten samen met RUMAG en BNN om de boodschap verder te brengen. Influencers verspreidden de boodschap op hun eigen kanalen en gingen de interactie aan met de doelgroep. Daarbij verwezen ze hun publiek naar de website, waar ervaringsverhalen, vlogs en RUMAG T-shirts te vinden waren. En gifjes om door te sturen, als alternatief voor pikante foto’s. Ook konden jongeren op de website chatten met hulpverleners, als zij daar behoefte aan hadden.

Een boodschap die werd opgemerkt

De boodschap werd goed opgepikt door de media, van Cosmogirl tot Slam FM en van Linda tot Metro. In combinatie met de online campagne hebben we miljoenen jongeren kunnen bereiken en kon niemand nog om #houhetlekkervoorjezelf heen.

Top