dbieb. Voor álle nieuwsgierige mensen van 0 tot 100.

Bibliotheek Midden-Fryslân

De bibliotheek is volop in ontwikkeling. Het is niet langer een traditionele ‘uitleenbieb’, maar een modern platform voor persoonlijke ontwikkeling. Een plek waar je nog steeds boeken leent, maar waar je ook komt voor cursussen en activiteiten. Een ontmoetingsplek waar kennisdeling en participatie gestimuleerd en mogelijk gemaakt worden.

dbieb. Voor álle nieuwsgierige mensen van 0 tot 100.

Bibliotheek Midden-Fryslân

De bibliotheek is volop in ontwikkeling. Het is niet langer een traditionele ‘uitleenbieb’, maar een modern platform voor persoonlijke ontwikkeling. Een plek waar je nog steeds boeken leent, maar waar je ook komt voor cursussen en activiteiten. Een ontmoetingsplek waar kennisdeling en participatie gestimuleerd en mogelijk gemaakt worden.

Tijd voor een nieuwe koers

Eind 2017 verhuisde de bibliotheek in Leeuwarden naar een nieuwe plek in de stad. Een belangrijke mijlpaal, die het moment werd om na te denken over de beste manier om – op de nieuwe locatie – het vernieuwde bibliotheekprofiel te profileren. Zou de bibliotheek dat het beste kunnen doen vanuit hun bestaande merk, naam en huisstijl? Of was het tijd voor een nieuwe koers? GH+O werd gevraagd een merkstrategie, naam en huisstijl te ontwikkelen die past bij de nieuwe rol, functie en locatie van de bibliotheek.

dbieb, voor alle nieuwsgierige mensen

Na doelgroeponderzoek, intensief contact met medewerkers en diverse creatieve sessies kozen we voor een nieuwe naam: dbieb. Een naam die past bij hoe bezoekers de bibliotheek tóch al noemden. Een naam die verder bouwt op de reputatie van het sterke bibliotheekmerk. Die merknaam en woordbeeld ineen is. Een naam die even wennen is. En  dat was precies de bedoeling.

We ontwikkelden een merkmanifest met het verhaal van de ‘nieuwe’ bibliotheek. Een verhaal dat duidelijk maakt dat dbieb er is er voor álle nieuwsgierige mensen van 0 tot 100. Dat je er van alles kunt en mag, maar dat niets hoeft. Dat leren kan, maar lummelen ook. Maar dat één ding altijd centraal staat: ontdekken. Bij dbieb zie je wat je nog niet zag. Vind je wat je nog niet vond. Weet je wat je nog niet wist.

Een huisstijl met ruimte

Een nieuwe huisstijl brengt dbieb visueel tot leven en laat zien dat dbieb nieuw en fris is. Tegelijkertijd houden we het eenvoudig en toegankelijk. Kleuren laten het diverse aanbod van dbieb zien, op de foto’s staan “gewone” mensen. Want bovenal versterkt de huisstijl wat dbieb in haar merk belooft: dat er ruimte is. Voor iedereen.

Meer bezoekers!

Medewerkers van dbieb zijn trots. De nieuwe naam was voor veel bezoekers even wennen, vertellen zij. Maar inmiddels horen ze vooral hele positieve reacties. dbieb wordt gezien als modern en helemaal van deze tijd. Er komen meer – jonge! – bezoekers, en daarmee gaat nóg een wens van dbieb in vervulling: het vernieuwen van de bezoekersgroep.

Top